![]() |
Installatie 'Landing01', Portiersloge, Koningsweg 23, Kick Off First Art. |
Projectie 'Landing01', Portiersloge Koningsweg 23, First Art. ![]() |
Schetsen 'Landing02'. |
![]() |
Projectie Portiersloge Koningsweg 23, Arnhem. Kick Off, First Art. |
![]() |
Schetsen 'landing02'. |
![]() |
Landing01, Landgoed De Pal, Emst 2014, projectie First Art, Portiersloge Koningsweg 23. |
![]() |
Landgoed De Pal, Emst. BASE. projectie First Art, Portiersloge Koningsweg 23. Landing 01 |
"There's this open space in the forest, where humus, concrete and [art-] historical awareness come together. At De Pal estate breathing is easy. A special kind of energy is enclosed by trees."Landing 01:I choose to place 'a point of reference' at a covered tennis court. I opened the concrete by marking the area and cleaning it. A landing pad arised.
Landing 02: August 2014.
Opening Borrowed Spaces door Ronald de Ceuster.

---
Borrowed Spaces is een kleinschalig informeel project waarbij kunstenaars op initiatief van Ronald de Ceuster werk maken en tonen in ruimtes die leeg staan en/of tijdelijk beschikbaar zijn. Het project heeft vijfmaal plaatsgevonden in het voormalig ateliergebouw Rollecate in Deventer.
Met Marieke de Jong is in september een nieuwe reeks gestart, nu in de hal van het atelierpand, van Hetenstraat 59 Deventer. Tot maart 2015 zullen kunstenaars de tentoonstelling verrijken met nieuwe werken. Vanaf april zijn naast het werk van Marieke de Jong nieuwe werken toegevoegd door Monique Kwist en Nicolette Klerk.
Ontwerp uitnodigingen & publicatie: Studio KERN

---
HoneyComb 2013/2014
Nicolette Klerk | Benno Jolink
Ontwerp voor Stichting Fabrikaat in de voormalig Honigfabriek te Nijmegen een tijdelijke 2-persoons verblijfsruimte voor kunstenaars/ontwerpers die ter plaatse een kunstproject uitvoeren. Het object bevindt zich op het platte dak van de werkplaats.
de uitgangspunten
Het ontwerp dient “budgettair slim” te worden uitgevoerd. Dat wil zeggen dat er gerecyclede of prijsgunstige bouwmaterialen toegepast zullen worden. Daarnaast dient rekening gehouden te worden met het gewicht van het object, gezien de onderliggende constructie. Het object wordt gepositioneerd onder de bestaande overkapping van de fabriek. Er wordt rekening gehouden met thermische isolatie.
het ontwerp; vorm
Gekozen is voor een object met als basis de hexagonale (honingraat-)vorm. De keuze hiervoor is tweeërlei: ten eerste is er een relatie gelegd naar de oprichters van de fabriek, de familie Honig. Ten tweede is de hexagonale vorm de vorm waarbij de beste verhouding ontstaat tussen de sterkte en de hoeveelheid benodigd materiaal. Een wetenschap die bijen instinctief toepassen bij het bouwen van hun honingraat. Het ontwerp heeft de naam “HoneyComb” gekregen.
het ontwerp; materiaalkeuze
HoneyComb is gebouwd van karton: honingraatkarton. Dit kenmerkt zich door een laag gewicht (weinig materiaal) in verhouding tot een hoge sterkte. Zowel de gevel- als de constructieve elementen worden hieruit opgebouwd (op basis van constructieve berekening). Vloeren worden uitgevoerd met een ander plaatmateriaal.
Overige eigenschappen van honingraatkarton zijn: een gunstige isolatiewaarde, makkelijke verwerkbaarheid en een goede prijsstelling. Het kan behandeld worden tegen vocht en geïmpregneerd voor een betere brandwerendheid. De levensduur is voldoende gezien het tijdelijke karakter (min. 5 jaar) van de verblijfsruimte.
Lichtdoorlatende delen zijn nader te bepalen. Te denken valt aan isolerende, dubbelwandige polycarbonaatplaten (voorzien van draaiende delen), die qua uitstraling goed aansluiten bij het honingraatkarton. Een andere optie zou eventueel de toepassing van verticale profielglasplaten zijn (industrieel uiterlijk).
De draaiende delen aan de gevelzijde van de overkapping zijn bij voorkeur in directe verbinding met de buitenlucht. Dit houdt in dat er uitsparingen gewenst zijn in de golfplaten van de buitengevel.
het ontwerp; interieur
Optioneel kunnen de binnenwanden van de woonvertrekken deels bekleed worden met wollen doek vervaardigd uit bijvoorbeeld gerecyclede dekens, ter verhoging van de isolatie en behaaglijkheid. De grote binnenwand van de woonruimte zal voorzien worden van een (reliëf-) print, optioneel in de wol verwerkt middels bijvoorbeeld weven of reliëf. Deze print is een verwijzing naar de wanden bij het terrein, waarop fossielachtige tekeningen zichtbaar zijn van eerdere begroeiing (zie foto’s/projectie in maquette).
het ontwerp; resultaat
Op het dak van de werkplaats in de voormalig Honigfabriek zal een sculpturaal object verrijzen, dat door zijn vorm en materiaalkeuze een vervreemdende aanblik zal geven. Vorm en functionaliteit sluiten hierbij goed op elkaar aan. Diezelfde vorm en materiaalkeuze roepen bij de tijdelijke bewoners een geborgen en behaaglijk gevoel op. De hexagonale vorm van HoneyComb zal een positieve bijdragen leveren aan de ruimtelijkheid en akoestiek.
tot slot
HoneyComb is een object van circa 11x5x5 meter; voorzien van een tweede woonlaag. HoneyComb in deze uitvoering zal dus de staalconstructie van de overkapping doorsnijden. Mocht dit niet gewenst of uitvoerbaar zijn dan is HoneyComb te reduceren tot een eenlaags verblijf.
Persoonlijk uitgangspunt werk SOILSAMPLE | erasing nature. Tevens aanleiding voor het samenstellen en organiseren van het project [artist in residence] SOILSAMPLE | erasing nature
'Powerfields-
momentum-retrospective’
momentum
De verschijnselen waarbij een kracht het lichaam waarmee het
verbonden is om een punt of lijn laat draaien.
Categorie: Abstracte Begrippen > structureel-analytische
begrippen.
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10491
Momentum
In
het landschap fotografeer ik velden. Overgangsgebieden, grensgebieden;
interventies *( ontstaan door de natuur of
gemaakt door de mens.
*(
open gebieden in natuurlijk- en stedelijk landschap; bosgebied of akkerbouwland
dat braak ligt; bomen in afwachting van voedselopname; land/grond dat
uitwasemt; een gebied dat voorbereid is voor een nieuwe infrastructuur; civiele
interventies zoals onderdelen van stuwdammen, waterwegen en viaducten;
funderingen; gebieden waar de natuur zich herstelt en ingrijpt in haar
gecultiveerde omgeving; rustplaatsen voor dieren, …
Krachtvelden
Vanuit
de fotografie krijgt het landschap een extreem abstracte, platte transformatie.
Ik wil graag opnieuw vormen, bouwen en rangschikken. Er ontstaat een
herdefiniëring van dimensie en schaal binnen een constructieve perceptie.
De
gefotografeerde powerfields zijn vrijstaande beelden en maken deel uit van een
samengestelde serie. Tegelijkertijd zijn zij aanleiding voor vervolgwerk:
installaties van mixed media, waarin schilderingen en maquettebouw verwerkt
zijn.
‘BASE’ is een onderzoek naar grondvlakken in het [Drentse] landschap.
Vanuit het grondvlak ontstaat een vertaling naar een anoniem bouwwerk.
---
SOILSAMPLE | erasing nature, KIK Kolderveen, 11-2013/12-1-2014
expositie: verlengd tot en met 16 maart 2014Onderzoekers van het landschap- Vanuit een persoonlijke fascinatie voor landschappelijke structuren enerzijds en het toepassen van manipulatie op dit onderwerp anderzijds, ben ik een line-up van makers gaan samenstellen. Sommigen kende ik reeds, anderen niet. De voorwaarden: binnen het werk is een gelijksoortige fascinatie zichtbaar en men deelt een onderzoekende manier van werken. Daarnaast delen zij het toepassen van minimalisering, van meer minder maken.
Ik heb getracht een evenwichtige samenstelling te maken waarbij een verscheidenheid aan disciplines [kunstvormen] zichtbaar is. Aan de deelnemers is gevraagd te reageren vanuit KIK op haar directe omgeving. Het landschap reikt in de uitwerkingsfase tot aan de provinciegrenzen. Iedere kunstenaar startte met bestaand werk, tevens de aanleiding voor het nog te ontwikkelen werk. Dat een gedegen proces, nieuwsgierigheid, inzicht en humor goed gereedschap zijn voor het maken van stevig werk, zien we aan het afzonderlijk eindresultaat alsmede aan de tentoonstelling in haar totaliteit.
SOILSAMPLE | erasing nature speelt in op het gecultiveerde landschap.
Er wordt verdubbeld, verscherpt, inzichtelijk gemaakt, gemanipuleerd, geanticipeerd en verbeeld. Maar vooral wordt juist dat werk gemaakt dat nog niet was zoals het nu is. In een tijd dat de dagen korter werden, de wind harder ging waaien en de regen boven de Zuivelfabriek uit de hemel viel, werd er in Drenthe en buiten Drenthe bedacht, getest en gemaakt. Dit proces van een bijzondere groep, afzonderlijk werkend kunstenaars wordt afgesloten met een prachtige tentoonstelling.
Resumerend- SOILSAMPLE is niet een product van eigentijdse beleidsmatige wetmatigheden. Ook gaat het niet om het nastreven van een effect. SOILSAMPLE is een ode aan de puurheid van de waarneming.
Definiëring- Omdat de titel concreet, krachtig, helder is, heb ik besloten in dit stuk geen definitie toe te kennen aan ‘SOILSAMPLE | erasing nature’.
Het kernwoord van het project SOILSAMPLE | erasing nature, landschap, behoeft wel degelijk definiëring. Tijdens mijn ‘taalkundig onderzoek’ naar definities heb ik het woord ontleed en haar naar eigen inzicht een bewerkte definitie gegeven:
LAND-SCHAP
LAND- Een geografisch gebied aan één bepaald gezag onderworpen.
SCHAP- Bergplaats.
‘LANDSCHAP: Een beschermd, gecultiveerd gebied dat vanuit geografisch oogpunt dient als bergplaats voor … en onderworpen is aan specifieke gezagsvoering.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten